امتیاز کاربران

    ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
     

     

     

    علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک

     

    علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک

    علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک میتواند دلایل زیادی داشته باشد . هر گیربکس بسته به مدل طراحی و تعداد دنده‌های تعریف شده برای آن، می‌تواند تعدادی قفس سیاره‌ای داشته باشد. معمولا هر قفس سیاره‌ای قادر به ایجاد دو ضریب مشخص یا دنده است. برای اینکه گیربکس بتواند به وسیله باندهای ترمزی و صفحات ضریب مورد نظر خود را انتخاب کند، از مدارات هیدرولیکی که توسط بلوک هیدرولیک یا اصطلاحا ساعت گیربکس کنترل می‌شود، استفاده می‌کند. کنترل خود بلوک هیدرولیک نیز می‌تواند بر عهده ECU و یا گاورنر مکانیکی باشد.
    در حالت عادی، گیربکس بسته به شرایط و نحوه رانندگی راننده، ضرایب را انتخاب می‌کند و عمل انتخاب ضریب به دلیل خاصیت لنت‌گونه باندهای ترمزی و صفحات، به نرمی انجام می‌شود. اما گاهی ممکن است شرایطی به وجود بیاید که عمل تعویض همراه با ضربه یا اصطلاحا تقه و گیجی همراه باشد.


    گیربکس های اتومات از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هر جزء کارکرد خاص خودش را دارد. می توان این گونه توضیح داد که یک گیربکس اتومات نیز مثل هر سیستم هیدرولیکی دیگری ممکن است دچار خرابی شود. گاهی سیستم خنک کننده به درستی کار نمی کند، گاه روغن گیربکس آلوده شده و یا از میزان آن کاسته شده است، گاهی فیلتر گیربکس نیاز به تعویض دارد و گاه نیز ممکن است قطعات گیربکس دچار خوردگی و یا شکست شده باشد. در همه این موارد گفته شده گرما دشمن اصلی جعبه دنده های اتومات به حساب می آید. در ادامه توضیح می دهیم که هر یک از این عوامل ممکن است چگونه باعث تقه زدن گیربکس شوند.


    عملکرد بد شیر رادیاتور 


    همین طور که گفتین گرما دشمن شماره یک گیربکس های اتومات است. به خاطر اصطکاک ایجاد شده در بین قطعات گیربکس گرما تولید می شود. این گرما می تواند باعث ذوب شدگی قطعات شده و گاه نیز باعث فرار شدن واسکازین گردد. هر کدام از این دو اتفاق که رخ بدهد، روی کارکرد صحیح گیربکس اثر گذاشته و می تواند باعث تقه زدن گیربکس شود. به همین خاطر برای خنک سازی فضای داخل گیربکس از یک لوله کشی ویژه و کمک گرفتن از یک مایع خنک کننده (معمولاً آب) استفاده می شود. حال گاهی ممکن است شیرهای رادیاتور خراب شده و عملکرد صحیحی نداشته باشند. این اتفاق می تواند باعث بالا رفتن گرما در بخش های داخلی گیربکس شده و آن را با مشکل رو به رو کند.



    آلوده شدن روغن گیربکس


    واسکازین یا همان روغن گیربکس نقش روان کننده را در گیربکس های اتوماتیک بازی می کند. روغن کاری اجزای داخلی یک گیربکس اگر به درستی انجام نشود می تواند باعث خوردگی و شکنندگی آن ها شوند. به همین خاطر به کسانی که از خودروهای اتومات استفاده می کنند توصیه می شود در دوره های مشخص اقدام به تعویض روغن گیربکس و یا کنترل کردن آن کنند. روغن گیربکس در طولانی مدت می تواند آلوده شود و یا در اثر حرارت های بالا خاصیت روان کنندگی خود را از دست بدهد. 

    تعمیر گیربکس اتوماتیک در واقع دغدغه ی همه ی استفاده کنندگان این نوع وسایل نقلیه می باشد اما نگران نباشید چرا که متخصصان ما به حل مشکلات شما می پردازند.


    خرابی شیرهای الکترونیکی و سوپاپ ها 


    اگر هر یک از سوپاپ ها یا شیرهای الکترونیکی جعبه دنده به درستی عمل نکند، می تواند باعث ایجاد فشار نادرست بر روی روغن گیربکس شده و جریان آن را مختل کند. اختلال در جریان یافتن روغن هم که نتیجه ای جز تقه زدن گیربکس نخواهد داشت.


    رانندگی نادرست


    گیربکس های اتومات نیز دارای قلق خاص خود هستند و اگر به درستی از آن ها استفاده نشود در دراز مدت ممکن است دچار خرابی شوند. برای مثال اگر با پدال گاز به طور عصبی برخورد شود که ماشین را با تغییر سرعت های ناگهانی روبرو کند، این عمل اصطلاحاً باعث گیجی سیستم کامپیوتری گیربکس شده و می تواند به اجزای داخلی آن ضرر برساند. سرگردانی بین دنده ها و سرعت های متفاوت و افزایش دما و فشار ناگهانی در سیستم گیربکس می تواند موجب تقه زدن گیربکس بر اثر عملکرد غلط اجزای کامپیوتری آن شود.


    اتصالات داخلی گیربکس


    اگر گیربکس خودروی شما دچار تقه زدن شده باشد و به آن رسیدگی نکنید، کم کم همین تقه زدن باعث شل شدن اتصالات داخلی گیربکس شده و منجر به افزایش این اتفاق می شود. به همین خاطر اگر احساس می کنید گیربکس شروع به تقه زدن کرده بهتر است قبل از شدت یافتن آن به یک تعمیرکار با تجربه مراجعه کنید و جلوی اتفاق های بعدی را بگیرید.

    مطالب مفید