روغن های مورد نیاز خودرو

     

    روغن های مورد نیاز خودرو

     

    روغن های مورد نیاز خودرو از موارد ابتدایی است که هر کسی که خودرو دارد باید با آنها آشنا باشد.

    تعویض روغن یکی از راحت ترین کارهای نگهداری ماشین ست. با انجام مرتب ، نه تنها ماشین خود را در بالاترین حالت بازده نگه می دارید ، بلکه در هنگام سرویس های دوره ای در هزینه های خود صرفه جویی می کنید. انواع مختلفی از روغن اتومبیل وجود دارد و اگرچه رمزگشایی اطلاعات روی بطری ها می تواند دلهره آور به نظر برسد ، اما اگر آنها را بفهمید ، به همان اندازه پیچیده نیست.

    اطلاعات مفید : تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو خود را به متخصصین بسپارید.

    موتور و قطعات خودرو واقعاً شگفت انگیزی اند که ما اغلب کارکرد آن ها را امری بدیهی تلقی می کنیم. برای جابجایی وسیله نقلیه و نگه داشتن آن در بهترین شکل ممکن ، چندین قسمت متحرک با درجه حرارت ، مواد شیمیایی و جریان هوا متفاوت نیاز است. تعویض منظم مایعات خودرو در فواصل زمانی مناسب ، طول عمر خودرو را بسیار افزایش می دهد ، از خرابی بی موقع جلوگیری می کند ، احتمال تعمیرات گران قیمت را کاهش می دهد و ماشین به بهترین شکل ممکن کار می کند.

    در اینجا فواصل توصیه شده برای تعویض روغن های مورد استفاده وسیله نقلیه شما جمع آوری شده است.

     

    روغن موتور

    هنگام بررسی مایعات خودرو ، قطعاً روغن موتور در بالای لیست اولویت ها قرار دارد. با بیرون کشیدن میله مدرج گِیج (Gauge) تعبیه‌شده در کنار موتور خودرو، می‌توانید میزان روغن موجود و همچنین وضعیت ظاهری آن را بررسی کنید. اولین موردی که باید مدنظر قرار دهید سطح روغن موتور است که با روغنی‌شدن تعداد درجات حک شده بر روی این میله قابل تشخیص است.گاهی ممکن است سطح روغن پایین رفته باشد که در این صورت لازم است مقداری روغن موتور به آن افزوده شود . روغن باید مطابق با کتابچه راهنمای کاربر تعویض شود ، به طور معمول در حدود 5000 تا 10000 کیلومتر بسته به نوع روغن مورد استفاده شما تغییر می کند (نکته: مصنوعی بهتر محافظت می کند و ماندگاری بیشتری دارد) .

     

    روغن گیربکس

    اینکه هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس تعویض شود ، به نوع خودرو و نوع روغن گیربکس در وسیله نقلیه شما بستگی دارد( بین 30000 تا 100000 ) . می توانید روغن گیربکس را تخلیه کرده و فیلتر را عوض کنید ، یا با تخلیه تمام روغن موجود در گیربکس اتوماتیک ، کاملاً شستشو دهید. اکثر گیربکس های اتوماتیک به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارند.. به یاد داشته باشید ، نگهداری آن ارزان تر از جایگزینی است و روغن های مورد نیاز خودرو را جدی بگیرید.

     

    روغن ترمز

    وقتی روغن در سیستم خیلی طولانی بماند ، می تواند به طرز باورنکردنی خورنده شود. به همین دلیل توصیه می شود که هر دو سال یکبار روغن ترمز را تعویض کنید. اگر به هر دلیلی قطعات ترمز را تعویض می کنید ، بهتر است که روغن ترمز را هم تعویض کنید.

     

    روغن هیدرولیک

    خودرویی که فرمان هیدرولیکی دارد، به یک منبع انرژی برای کمک به راننده در هنگام پیچیدن و دور زدن نیاز دارد. بیش تر فرمان‌هایی که از چنین منبع انرژی برخوردارند هیدرولیکی‌ هستند. زمانی که راننده غربیلک فرمان را می‌چرخاند، پمپ هیدرولیک، روغن مربوطه را تحت فشار به سیستم فرمان خودرو انتقال می‌دهد تا به واسطه اهرم‌بندی مناسب، چرخ ها به راحتی به طرفین گردش کنند. روغن هیدرولیک مانند روغن های دیگر از اختلاط روغن پایه و مواد افزودنی تولید می شود که می تواند با توجه به نوع روغن پایه و مواد افزودنی، کاربردهای مختلفی در سیستم های گوناگون داشته باشد.

    وظایفی که از یک روغن هیدرولیک انتظار می رود، روان‌کاری، انتقال نیرو، کاهش اصطکاک و سایش، محافظت از زنگ‌زدگی اجزای سیستم و سازگاری با تمام اجزای سیستم است.

    روغن‌های هیدرولیک به‌شدت به آلودگی هایی که وارد آن‌ها می شوند حساس بوده و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن‌ها در اثر آلودگی و ایجاد شرایط سخت کاری تغییر می‌کند.

    بر اساس توصیه شرکت سازنده و کارشناسان خودرو، این سیال پس از هر 120 هزار کیلومتر پیمایش خودرو باید به طور کامل تعویض گردد.

    در ضمن توجه به این نکته ضروری است که هرگز روغن‌های هیدرولیک حتی با ویسکوزیته یکسان را نباید با هم مخلوط کرد.

     

    کلام آخر : تعویض روغن های مورد نیاز خودرو را جدی بگیرید و حتما آن ها را یادداشت کنید چرا که در بسیاری از موارد تعمیراتی تنها فراموش کردن یکی از روغن های بالا هزینه و آسیب های جدی به بار آمده.

     

    مطالب مفید